יום רביעי, 14 באפריל 2010

כשניטשה מחה

בימים האחרונים מתחוללת סערה בעקבות החלטת רשת החנויות צומת ספרים שלא להציע עוד למכירה את "מניפסט השמאל הלאומי" יחד עם דגל הלאום בעלות של שקל אחד.
-
כשאני אומר "סערה" כוונתי לכך שנפתחה קבוצת פייסבוק ושניזומה עצומה של אנשי אקדמיה מכובדים (באמת) המוחות על החלטת הרשת.
-
שמה של קבוצת הפייסבוק הוא "חרם על רשת צומת ספרים בעקבות הסרת ספר השמאל". לא ארחיב עם דעתי בנושא, בעיקר משום שנכון לעכשיו היא לא נשענת על משנה סדורה, אלא על אינטואיציות חזקות.
-
האינטואיציות החזקות שלי מורות לי שלא לבוא בטענות כלפי החלטת הרשת. בעיני שמה של קבוצת הפייסבוק הוא מוטעה הן משום שאין מדובר ב"ספר" והן משום שאין מדובר ב"שמאל" (אם כי האוריינטציה הפוליטית של המניפסט לא באמת חשובה כאן).
-
יום אחד עוד אנסה להסביר מדוע נראה לי שהביוגרפיה המעריצה של אהוד ברק, שפורסמה בחודשים שלפני בחירות 1999, היא "ספר", ומדוע הקובץ שפרסם יהושע סובול לפני בחירות 2006, שם דובר בזכותו של עמיר פרץ, הוא גם כן "ספר", ואילו המניפסט הזה הוא לא. אולי זה קשור לעובדה שיוצרי המניפסט תמחרו אותו כפי שתמחרו, ואולי זה קשור לעובדה שבחרו לצרף למניפסט דגל מתנה. אגב, סביר להניח שההיפך הוא הנכון ושהיזמים סברו שהדרך היעילה להפצת המניפסט היא באמצעות הצמדתו כמוצר לוואי לדגלים המוצעים למכירה ערב יום העצמאות.
-
למישהו ידוע אם "סטימצקי" או חנויות הספרים הפרטיות מציעות את המניפסט הזה? אני איני יודע. אני מניח שבחנויות שאינן צומת ספרים מלכתחילה לא הציעו את החוברות וממילא לא היה צורך להסירן מהמדפים.
-
עוד אזכיר כי מדי פעם מניפסטים פוליטיים (או מיסיונריים) מצורפים חינם אין כסף לעיתוני סוף השבוע. להבנתי כאשר עיתון מצרף את החוברות האלה לגיליונותיו הוא לא עושה כן כשירות לציבור שזכותו לדעת, אלא מדובר בדיל שנסגר בין יוזמי החוברות לבין המחלקה המסחרית בעיתון.
-
=
-
ולמה להתלונן על הספרים(?) שרשת צומת ספרים אינה מציעה ללקוחותיה כאשר ניתן להתלונן על הספרים(?) שהיא דווקא כן מציעה?
-






הרשת מבחינה בין ספרי הפסיכולוגיה לבין הספרים של התיאורטיקנים הגדולים בתחום, ובראשם זיגמונד פרויד וארווין יאלום. ולגבי יאנג - לא ברור לי אם מדובר בספרים של ניל יאנג או של פול יאנג.



יש ספר אחד שעוסק בכל השלושה, או שאני צריך לקרוא ספרים נפרדים?


=

לפני מספר חודשים תמהתי על החלטת רשת בתי הקפה אילן'ס להימנע מלהציע ללקוחותיה קפה תורכי ("תערובת איסטנבול") על רקע המתיחות בין ישראל ותורכיה.

-

מי שיבקר בימים אלה בבתי הקפה של הרשת, והדבר כידוע מומלץ, יראה כי הרשת עורכת מבצע על אותה תערובת קפה שהוחרמה אך לפני מספר חודשים.


יש להניח כי החרם היה כה מוצלח עד שהרשת נשארה עם עודפים אותם יש למכור בטרם יפוג תוקפם.

-

(בגרסה הראשונה של הפוסט היו כאן עוד שתי פסקאות בהן עמדתי על המשמעות הרחבה של הדברים, ואז העורך האכזר הבהיר לי שאין צורך בהן).

3 תגובות:

  1. התמונות שמופיעות לפני תמונתם המשותפת של יאלום ופרויד מרמזות, אולי, שהיאנג המסתורי הוא יין-יאנג.

    השבמחק
  2. אלעד הסמולן התלת-לאומי14 באפריל 2010 בשעה 16:31

    אני מניח שהיאנג המדובר הוא ג'פרי יאנג, אבל זה מה שמפליא אותך, ולא ההצמדה של פרויד ויאלום לאדיר כהן? (עם כל הכבוד לפועלו, כמובן, ויש כבוד).

    אני בדעה שונה ממך בעניין ההחלטה של צומת ספרים. כפי שנדברנו, אם מראש הרשת היתה מחליטה שלא להפיץ את הספרון מתוך עמדה סדורה שהיא איננה עוסקת בהפצת תעמולה פוליטית (אחרי החלטה מושכלת שמדובר בתעמולה פוליטית, בניגוד למשל לאותם שני ספרים שציינת) - אז ניחא. הבעיה היא בעצם ההחלטה להפסיק את הפצת/מכירת הספר בעקבות לחץ פוליטי. כלומר, במקרה זה הפעולה היא החשובה ולא הכוונה, שככל הנראה לא היה מאחוריה דבר מלבד רשלנות בהחלטה הראשונה (להציב את הספר למכירה) וחשיבה כלכלית בהחלטה הראשונה (להסיר אותו מהמדפים).

    השבמחק
  3. אני לא אתפלא אם בעוד כמה זמן יתברר שמנכל צומת ספרים הוא חבר של יניב ותומך בשמאל הלאומי וכל העסק הזה תוכנן מראש בשביל הספין של ההכנסה והוצאה.

    השבמחק