יום ראשון, 5 בספטמבר 2010

בשם האהבה

ביומי הראשון בלימודים לקראת תואר ראשון במשפטים, בשיעור הראשון בקורס "מבוא לתורת המשפט", העביר המרצה דקות ארוכות ומייגעות במתן זכות דיבור לסטודנטים, לא חכמים במיוחד, אשר ניסו להשיב לשאלתו לגבי ההבדל בין חוק הכבידה של ניוטון לבין החוק שקובע "לא תרצח". התשובה היא שבעוד שחוקים מהסוג הראשון מתיימרים לתאר את המציאות, חוקים מהסוג השני מתיימרים לעצב אותה.

=

ומה עם חוקי הזמן? חוקי הזמן נועדו לתאר את המציאות או לעצב אותה?

=

בעבר נהגו לומר באנגליה שבהיעדר חוקה בסמכותו של הפרלמנט האנגלי לעשות כל דבר בדרך של קבלת חוק, ובכלל כך "להפוך גבר לאישה ואישה לגבר". כמובן הטענה הזו מטופשת, והפרלמנט אינו מסוגל להפוך לגבר לאשה. רק אֵם מגוננת במיוחד יכולה לעשות דבר כזה. לכל היותר הפרלמנט יכול לקבוע חוק שלפיו יתייחסו לגבר כאל אשה או ההיפך.

=

חוק קביעת הזמן, התשנ"ב-1992 קובע כדלקמן:

1. הגדרות

בחוק זה -

"זמן יקום מתואם" - (Coordinated Universal Time - UTC (INPL)); בסיס הזמן המקובל בעולם, לצרכי חוק, לתיאום בין לאומי ולצרכים אחרים, מבוסס על קצב ההשתנות של זמן אטומי, תוך התאמה לתנועת כדור הארץ; נקבע בישראל במעבדה הלאומית לפיסיקה של משרד התעשיה והמסחר (מל"פ) המהווה חלק מהמערכת העולמית של מעבדות לאומיות לקביעת הזמן שבאחריות המשרד הבין לאומי למשקלות ולמידות (Bureau International des Poids et Mesures (BIPM)).

2. הזמן בישראל

הזמן בישראל יקדים את זמן יקום מתואם בשעתיים.

3. הקדמת הזמן בישראל

בכל שנה, בין יום שישי האחרון שלפני יום 2 באפריל בשעה 02:00, לבין יום ראשון האחרון שלפני יום י' בתשרי, בשעה 02:00, יוקדם הזמן בישראל בשעה אחת נוספת, כך שיקדים את זמן יקום מתואם בשלוש שעות.

=

חוק קביעת הזמן חביב עלי במיוחד משום שכאמור לא ברור טיבו. גם לשונו היפה מזכירה לי סדרות נוסח מסע בין כוכבים. גם תמיד יפה בעיני ששעון הקיץ, בהתאם לסעיף 3 לחוק, מקפיד על לוח השנה הגרגוריאני, ואילו חברו שעון החורף מקפיד על לוח השנה העברי. (אם כי ייאמר שלפי לוח השנה העברי יום חדש מתחיל קודם למקבילו על פי לוח השנה הגרגוריאני, ולכן היה צריך לקבוע שהשעון יוזז שעתיים לאחר צאתם של שלושה כוכבים).

=

אין לי דברים טובים לומר על שר הפנים אלי ישי, ואני מעוניין לנצל את הפוסט הזה כדי לא לחרוג ממנהגי. היום הוא טען שהוא ישקול את האפשרות לפעול לתיקון החוק (משמע: הוא ישקול בשלילה) באופן שיחזיר את שעון הקיץ לאחר יום הכיפורים. כלומר יוזז המחוג אחורה לכמה ימים כדי שיהיה יותר קל בצום יום הכיפורים ולאחר מכן השעון יוזז המחוג קדימה, עד אשר ייגמר הקיץ, או עד אשר אשר תחוסל עוגת התפוחים שיש המקפידים על הכנתה לכבוד החג.

למקרא הדברים האלה נפלטה מפי מילה שאני לא חש נוח לומר אותה על שר במדינת ישראל, אף על פי שרועי לא חש קושי להפטיר אותה ביחס אלי אך לא מכבר. אז מאחר שאני לא חש נוח לומר את המילה הזו אני אומר שאלי ישי גזען.

=

אחרי שלפני שבועיים הוא טען להגנתו בריאיון לידיעות אחרונות בנושא ילדי העובדים הזרים שהוא דווקא "מאוד אוהב ילדים", אז היום אלי ישי הכריז שהוא גם "אוהב את שעון הקיץ". גזען, כבר אמרתי?

2 תגובות:

  1. מעולם לא התעמקתי בחוק קביעת הזמן מעבר ללשונו המסע-בין-כוכבים-ית. עכשיו אני רואה שבעצם, שעון החורף הוא מצב הסטנדרט. מעניין מה ההשפעה של זה על השיקולים שצריך שר הפנים לשקול, והמשקל שהוא צריך לייחס לכל שיקול, כאשר הוא בא לשנות את מצב הסטנדרט הזה.
    ואני לא לגמרי מרוצה מזה שפסחת על ההזדמנות לכתוב ע'רע'וריאני בפוסט.

    השבמחק
  2. זמן יקום מתואם? יקום?!?!?!?!
    אני לא יודעת מי עושה להם שם את התרגום, אבל לפי רמת הביטוי הזה, אין לי אלא להסיק שזה הוא אחיינו המוכשר מאוד בן ה-8 של אחד מחברי הכנסת.
    שכן אפילו ידידנו משכבר הימים גוגל טרנסלייט, בו חשדתי לראשונה, מתרגם את הביטוי כ"זמן אוניברסלי מתואם".

    ולרגל שנה לבלוג וכד', רק אציין שעדיין תענוג, כתמיד, לקרוא אותך.

    השבמחק