יום שלישי, 5 באוקטובר 2010

הצרפתי, הגמל, ההומו והביזאר (והנאצי גם)

אנשים הם יצורים מוזרים. כאשר מספר אנשים יושבים ביחד ואחד מהם מתלונן בקול רם שיש ריח רע בחדר, כל היתר, באופן אוטומטי ולא חכם במיוחד, במקום לאטום את האף או להימנע מן הריח המדווח, ייקחו שאכטה גדולה מהאוויר ויחטפו את הסירחון במלוא עוצמתו. מה שנחמד כאן הוא שאת העונש שלהם, אותם אנשים מקבלים בו במקום.
-
=
-
הירושלמי הכבד והמכובד מכנה את עצמו "פסטיבל הקולנוע". החיפאי הצעיר והים-תיכוני מכנה את עצמו "פסטיבל הסרטים". וחבריי ואני מקפידים על מסורת של למעלה מעשור במסגרתה אנו מתארחים באותן ערים רחוקות, עורכים צפייה מרתונית בסרטים המוקרנים, וסופגים בין לבין אווירת פסטיבל מהנה (עם תנועות
הידיים האופייניות).
-


הרכבת התכנייה לפסטיבלים היא מלאכה קשה שאמורה לספק לנו לא רק את הסרטים הטובים ביותר שיש בנמצא, אלא עליה גם לתת לנו פנורמה רחבה על החיים מסביב לעולם. כך, כמו שבבית המשפט העליון יש את הכיסא השמור לשופט הדתי ואת הכיסא השמור לשופט הספרדי, כך גם בפסטיבלי הסרטים ישנן משבצות שיש למלא, ובלעדיהן הפסטיבל אינו פסטיבל.
-
המשבצת הראשונה היא משבצת של הסרט הצרפתי; המשבצת השנייה היא משבצת הגמל: צריך למצוא סרט עם גמל, או לפחות עם חיה שתתפקד כמעין-גמל; המשבצת השלישית היא משבצת ההומואים. מה שמעניין במשבצת הזו היא שלא תמיד אנחנו יודעים מראש שסרט כזה או אחר יהיה קווירי, אולם לעולם יימצא איזה סרט, שיבוא מאחור ויפתיע אותנו. המשבצת הרביעית היא משבצת הביזאר. יכול שסרט אחד ייפול על יותר ממשבצת אחת.
-
לא נוסדה עם השנים משבצת נאצית רשמית, אולם ברור שנאצים יתקבלו בשמחה (פסטיבל ירושלים מקיים מדי שנה את "תחרות החוויה היהודית". באופן לא מפתיע במיוחד, סרטי התחרות הללו ייפלו כמעט לעולם על המשבצת הנאצית הבלתי-רשמית).
-
משבצת מסוג אחר היא זו של הסרט שניתן לישון במהלכו. בכל זאת, צפייה בארבעה או חמישה סרטים היא משימה מעייפת וצריך לתכנן גם המנוחה מהם. עם זאת תכנונים לחוד ומעשים לחוד, ולא ניתן לצפות בראש באיזה סרט מי מאיתנו יירדם. השאיפה, כמובן, היא להירדם בסרט לא טוב. הבעיה היא שישנם סרטים כל כך גרועים עד שאפילו לא ניתן לישון במהלכם.
-
וכך, השנה יצרתי משבצת חדשה, והיא המשבצת של הסרט ממנו אני יוצא באמצע. אם בשנה שעברה זה היה עשוי להיחשב כמעשה חד פעמי, אזי השנה כבר יצרתי נוהג של ממש.
-
חבריי, משום מה, נשארו לצפות בסרט, וזאת אף על פי שעל פי עדותם שלהם המצב רק החמיר לאחר צאתי. את השעה הפנוייה שנוצרה לי ביליתי בחנות הספרים הסמוכה לאודיטוריום, שם ליהטטתי בין קריאה בספרים לבין התבוננות בלקוחות החנות. מאוד מעניין להתבונן באנשים בחנות ספרים.
-
אחת מהלקוחות שהסתובבו בחנות הייתה בחורה צעירה, שאימצה לחיקה את
אלה תולדות, ספרה היפה של אלזה מורנטה. לקוחה אחרת ראתה את הספר בידה של הצעירה והיא קראה בהתלהבות, "איזה ספר מדהים! אבל מה, רק עכשיו את מגיעה אליו?!". הצעירה אישרה שהיא הגיעה אליו רק עכשיו בעקבות המלצה.
-
מאחר שהאירוע היה ממש לידי, חשתי החירות להתערב ולאשר שהספר נפלא, אבל הזהרתי את הצעירה שעל גבי כריכתו האחורית של הספר יש ספוילר מטורף ולכן מוטב לה להימנע מלעיין בדבר העורך הכתוב שם בטרם תקרא את הספר (ולמאמר של מנחם פרי בשבחי הספוילר לחצו
כאן).
-
הצעירה המשיכה לענייניה ואני לענייני. מספר דקות לאחר מכן ראיתי אותה עומדת בתור ליד הקופה, תוך שהיא מעיינת בטקסט שעל הכריכה האחורית של הספר, אותו טקסט שהזהרתי מפניו. מה שנחמד כאן הוא שאת העונש שלה היא קיבלה בו במקום.

13 תגובות:

  1. ספוילרים עובדים בכמה כיוונים. כידוע לך, התחלתי לצפות לאחרונה ב"האוס". בעונה הראשונה, במספר פרקים מופיעה דמותו של מולטי-מיליונר שתורם הרבה מאוד כסף לבית החולים שבו עובד ד"ר האוס. האיש העשיר הזה לא אוהב את האוס ומנסה להביא לפיטוריו. זה לא הולך לו. לאחרונה קראתי איפשהו שיוצר הסדרה אמר שכנראה שזה לא רעיון מוצלח במיוחד ליצור קונפליקט בין האוס לבין דמות ניהולית מרושעת, מכיוון שברור לכל צופי הסדרה שאף אחד לא יפטר את הדמות שבשמה קרויה הסדרה.

    השבמחק
  2. לדעתי העובדה שזה ברור כיצד הפרשה עם המולטימיליונר תיגמר לא מפוגגת את המתח.
    כאשר בסיפור קצר עם תעלומה או פואנטה הסופר משבץ מה שקרוי "רמזים מטרימים" הוא לא עושה את זה כדי להרוס את הסיפור שהוא בעצמו יוצר אלא ההיפך: הרמזים האלה דווקא אמורים ליצור ציפייה ולהעלות ספקולציות שמגבירות את המתח.
    ויש לי ספוילר על סוף העונה הנוכחית של דקסטר: זה יהיה קרוב, אבל הוא יחמוק מהיריב העונתי שלו שיגלה את סודו.

    השבמחק
  3. עצה אופרטיבית:
    בפריימריז למרצ בשנת 1999 היו טענות כי חוסניה ג'בארה קודמה ע"י פעילי מרץ כדי שתתפוס מקום ריאלי ברשימה כי היא הייתה גם ערבייה וגם אישה, והדבר "חסך" מקומות משוריינים, כך שהיה אפשר להכניס עוד איזה מועמד למקום ריאלי. מה שאני מנסה לומר פה, זה שאתם יכולים ליישם את אותו עקרון בדיוק, כך שבפסטיבלים הבאים אתם יכולים מראש ללכת לסרטים שנופלים בו זמנית על כמה משבצות, ובכך לצאת ידי חובתכם על ידי צפייה בסרט משעמם אחד בלבד, או שניים לכל היותר, וככה ישאר לכם זמן ללכת לסרטים מעניינים באמת דוגמת רובוטריקים, האקדח מת מצחוק 3.14159 או כל סרט אחר שהוא לא "פנינה קולנועית" על ילד עם אופניים או "מסמך אנושי מרגש" על אם חד הורית בטימבוקטו וכיוצא באלו סרטים שמעניינים את האדם הסביר כקליפת השום.

    השבמחק
  4. הקטע אם הגמל ריגש אותי עד דמעות. אכן ציבור מקופח שזוכה לתת ייצוג בספירה הקולנועית, ודורש אפליה מתקנת.

    השבמחק
  5. מרגש, אין ספק. וזה מדהים אותי כל שנה מחדש מה אנחנו מוכנים לקבל כגמל. אני מאמין שהשנה זה היה פוחלץ של מוס התלוי על קיר בבקתה.

    לגבי אותה עלמה חובקת ספרים, מחד עונשה אכן מגיע לה. מאידך, כפי שאמרת לפני שנים רבות - "יצר הסקרנות גדול אף מיצר החרמנות". לא באמת ציפית שאחרי משפט כמו שלך היא תעמוד בפיתוי, נכון?

    השבמחק
  6. הידד לרומפלשטילצכן! די לסתימת הפיות! חתול שחור חתול לבן היה סרט נוראי שלו היה דובר עברית היה זוכה להכלל בקטגוריית הזן הנחות ביותר של סרטי הבורקס (עם כל ההערכה לזכייתו של זאב רווח בפרס מפעל החיים)

    השבמחק
  7. פוקס, תודה, פתרת לי דילמה - לראות או לא לראות.
    כבר מזמן אני לא מקבלת סרטים גרועים במסווה איכות כדבר שיש להעריך.
    תכלס, אני חושבת שהסרט הזר הטוב האחרון שראיתי היה "חיים אחרים".

    השבמחק
  8. סליחה, נפלה לי מילה, צ"ל "חיים של אחרים". (אחחח, איזה סרט).

    השבמחק
  9. עוגיפלצת זה שם אמריקאי? כי אם לא, אז פלוס מינוס כל הסרטים שאינם-דוברי-עברית הם סרטים זרים מבחינתך (מצטער לבשר לך את זה אבל החיים הם זונה/מה שקורה כשאתה מהמזה"ת)

    השבמחק
  10. יונתן, הייתי צריכה להקיף את "סרט זר" במירכאות. אין לי תלונות שאני במזה"ת. ראיתי לא מעט סרטים שאינם דוברי אנגלית ועברית. ולסיום: מישהו אמר נוקדן?

    השבמחק
  11. נוקדנות היא ערך מאוד חשוב בעיני הבלוג הזה.

    השבמחק
  12. פוסט מוצלח מאוד. אני עוד זוכר את הפעם שיצאנו מסרט הגמל התורני בפסטיבל ירושליים זה או אחר ונתקלנו פנים מול פנים בגמל אמיתי (שגם הוא לא היה מרוצה במיוחד מהסרט כמדומתני).
    אני אישית אימצתי את משבצת ה"אני לא נוסע עד לירושליים\חיפה אם אני לא רואה אף סרט שמעורר בי רצון לקרוא עד סוף אותו העמוד של התוכנייה".

    השבמחק
  13. אני רוצה להציע לוועדה המשבצת את משבצת ה"הסרט שאליו איחרתי בחצי שעה ובסופו נגשתי לסדרנית ואמרתי לה (עדיף בקול מצפצף) שאיחרתי לסרט בחצי שעה ואם היא יכולה לספר לי מה הפסדתי"
    עם מי צריך לדבר?

    השבמחק