יום שני, 21 בספטמבר 2009

עזרתך נדרשת

ישנם אנשים רבים שמכירים משירותם הצבאי את הביטוי "מחקר תקשורתי קצר", אולם מעטים יודעים מהי משמעותו. ולשם כך אנו כאן: מחקר תקשורתי קצר הוא בדיקה ב"גוגל" בה מריצים בשורת החיפוש את שמו של אדם בצירוף המילה "הומו", נניח "בנימין נתניהו הומו", וזאת מתוך מטרה ללמוד אם אותו אדם מתאפיין בנטיות מיניות לא שגרתיות. [אגב, התוצאה הראשונה בחיפוש אחר תמונות עם המחרוזת האמורה היא זו].
כג
=
כג
ניתן לערוך מחקר תקשורתי מעט יותר יסודי בשיטוט בפייסבוק. גם אם האדם לא מצהיר על נטיותיו במפורש וגם אם הפרופיל של אותו אדם חסום, ניתן ללמוד על נטיות בעל הפרופיל וזאת באמצעות סקירת חבריו של אותו אדם. בעיקרון הכללים פשוטים: אם יש לך עד שלושה חברים הומואים אתה גיי פרנדלי. אם יש לך מעבר לשלושה חברים הומואים אתה פרנדלי גיי.
גד
אבל איך נזהה את החברים ההומואים של אותו אדם שאנחנו בודקים? כאן נדרש ידע מוקדם, ולחילופין יש לערוך סקירה של תמונות החברים. אם לאדם יש כמה חברים שבחרו (בהנחה שזו בחירה ולא תכונה מולדת) להופיע בתמונת הפרופיל ללא חולצה – מדובר במידע מרשיע.
גד
בנוסף ישנן אושיות מסויימות שיש להן לא פחות ממאות או אלפי חברי פייסבוק, כאשר עצם החברות איתן מעידה על נטיותיך שלך. נדמה שבכך סוף סוף נוצק תוכן ל"הצהרה" שבביטוי "הומו מוצהר".
כג
=
גד
לפני כחודש ימים קיבלתי מייל מחבר שכותרתו הייתה "עזרתך נדרשת". בראשית המייל החבר הביא קישור לפרופיל של בחור, והסביר כי הוא "מתקשה להחליט לגבי נטייתו המינית של הבחור דנן". לבטיו היו:

"מצד אחד, הוא נגן בלהקה שהזמר שלה הוא דראג קווין.
מצד שני, אין לנו חברים במשותף וכמות החברים שלו שמופיעים בתמונת פרופיל ללא חולצה זעומה.
מצד שלישי, הרבה מאלה שהייתה להם תמונת פרופיל בלי חולצה החליפו לדגל הגאווה (בגלל הרצח ברחוב נחמני).
בקיצור, נדרשת חוות דעתך מקצועית בעניין".


זו הייתה משימה לא פשוטה. בסיומה הבחור הוכרז, לא בלב קל, כסטרייט.
דש
=
דש
את כל זה אני מספר כי רועי (שכבר סיפר על המחקר התקשורתי הקצר שנעשה בעניינו) הסב את תשומת לבי לידיעה על שני סטודנטים מאוניברסיטת MIT (שם למד כידוע בנימין נתניהו), שיצרו תוכנה שסוקרת את פייסבוק ועל סמך המידע שהיא אוספת היא מחווה דעתה על מיניותם של בעלי פרופיל כאלה ואחרים. אין מה לומר, קשים הם חייו של ההומו האנאלוגי בעולם הדיגיטלי.
כג
=
כג
יאיר רוה הצביע לא מזמן על כך ש"שהקולנוע הבינלאומי בשנים האחרונות בוחל באימפריאליזם הלשוני של הוליווד ומחזיר לכל עם את שפתו המקורית. ואולי זה לא עניין של כבוד תרבותי כמו של אמינות קולנועית: הקהל כבר לא מוכן לקבל שחקנים אנגליים שעושים לעצמם מבטא פולני ולהאמין שהם בעצם מסמלים דיבור בפולנית".
גד
הסרט "להיות או להיות", בגרסתו של מל ברוקס משנת 1983, נפתח בשפה הפולנית, והרי הסרט מתרחש בתיאטרון בוורשה תחת הכיבוש הנאצי. ואולם, תוך מספר דקות יוצאת בת קול מן השמיים שמכריזה: "גבירותיי ורבותיי, למען הבהירות ולמען השפיות, יתר הסרט לא יהיה בפולנית". המשך הסרט מדובר באנגלית.
גד
קוונטין טרנטינו, בסרטו "ממזרים חסרי כבוד" (ספוילר קטנטן. מי שלא רוצה שיעבור לפסקה הבאה), נטל את הבדיחה ושכפל אותה, אבל עם טוויסט. במקום בת קול מן השמיים, אחת מן הדמויות מציעה לעבור לשפה האנגלית. ומאחר שזה טרנטינו, אז הבדיחה במהירה תישכח והסרט ימשיך בעירוב מענג של אנגלית, צרפתית, גרמנית ואיטלקית, תוך שהצופה תוהה האמנם הדמויות מבינות אחת את השנייה (הן לא).
כג
=
כג
"להיות או להיות" נחשב כאחד הסרטים הראשונים שהביאו למודעות של הקהל הרחב את הרדיפה של הנאצים אחר הומואים. ואולם מאחר שמדובר בסרט של מל ברוקס, אז הדברים נעשים בדרך של ברוקס.
גד
הסרט עוקב אחרי קבוצת שחקנים בתיאטרון ובראשם פרדריק ברונסקי (מל ברוקס) ואשתו אנה. לאנה יש מלביש נאמן, הומו שאין מוחצן ממנו, העונה לשם סשה. יום אחד מגיע סשה לתיאטרון כשלחולצתו מוצמד טלאי משולש בצבע ורוד. אנה שואלת את סשה למה הטלאי הזה. סשה מסביר שהנאצים הורו לכל ההומואים ללבוש על בגדיהם את טלאי זה כדי שיוכלו לזהות אותם. "אוי, זה איום ונורא", הגיבה אנה. "נכון", הסכים איתה סשה, "זה ממש לא מתאים לי לבגדים".

2 תגובות:

  1. ראשית, אציין כי אני חוזר ועומד על כך שאין לעשות שימוש בביטוי "הומו אנאלוגי בעולם דיגיטאלי", אלא בביטוי "הומו אנאלוגי בעולם וגינאלי".
    שנית, אם חיפוש המחרוזת "ליכטיג בר-זוהר הומו" נקרא "מחקר תקשורתי קצר", כיצד ייקרא לחיפוש המחרוזת "ליכטיג בר-זוהר חתול"?
    שלישית, קו פרשת המים המבחין בין "גיי פרנדלי" לבין "פרנדלי גיי" מחזיר אותנו לפוסט הקודם שלך, בו הזכרת את יציאתי מהארון המשולש. כל הכבוד על האינטרטקסטואליות.

    השבמחק
  2. אלעד - Extra super liberal26 בספטמבר 2009 בשעה 12:24

    אגב, דרך נוספת להבחין בין "גיי פרנדלי" ל"פרנדלי גיי" הוא האם הבנאדם מגדיר בפייסבוק את דעותיו הפוליטיות כ-Liberal או כ-Very Liberal.

    השבמחק