יום ראשון, 12 בדצמבר 2010

פאשיזם כפי שהסברתי לחתולתי

תנועת "אם תרצו", שלא אשתף אתכם בדעתי עליה משום שהיא מאיימת בתביעות דיבה על מי שמי שעושה כן, ביקשה שנציגיה יישאו דברים ב"מצעד זכויות האדם" שנערך ביום שישי בתל-אביב בארגונה של האגודה לזכויות האזרח. תנועת "אם תרצו" ביקשה להעביר את המסר לפיו "גם ליהודי יש זכויות". מנכ"ל התנועה הסביר ל"הארץ":

"החלטנו לשים קץ לניצול הציני של שיח זכויות אדם על מנת לנגח את ישראל ואת הציונות
...
ביום שישי נבהיר כי גם למילואימניקים, לתושבי שדרות, לחקלאי הנגב והגליל, לחיילי צה"ל, למתיישבים, לחרדים ולתושבי דרום תל אביב, אשדוד ושכונת התקווה יש זכויות אדם
...
זה לא בסדר ששיח זכויות האדם מופקע לצרכים של תעמולה אנטי ישראלית. לא תמיד מאבק למען זכויות האדם הוא נגד המדינה, לפעמים צריך להתייצב לצד המדינה".

=
-
האמת היא שביני וביני אני תוהה מהו ערכו של שיח זכויות האדם, כאשר ממילא זכויות האדם הן אינן מוחלטות, ותמיד יש לאזן בינן לבין זכויות אדם אחרות ובין כל אלה לבין אינטרסים חברתיים, וכאשר אותן זכויות קורסות ללא יותר מאינטרסים שלעתים מכבדים ולעתים לא. שלא לדבר על זה שבפועל שיח זכויות האדם בארץ משרת דווקא את השכבות המבוססות בחברה (ואני יודע את זה כי מכך פרנסתי). לא ארחיב על התהיות הללו הן מחמת השעמום והן משום שיש אנשים שיידעו לעשות זאת טוב ממני.
-
=
-
ובכל זאת בא לי להעיר שמנכ"ל "אם תרצו" גילה בדבריו אי-הבנה עמוקה ביותר של מושג זכויות האדם. זו לא ביקורת על ערכיו של מר ארז תדמור, זו ביקורת על תבונתו: "זכות אדם" (במובנה ה"שלילי") במהותה היא ההיתר שיש לאדם לעשות מעשה שהמדינה או החברה הייתה מעדיפה שלא ייעשה. כך, למשל, חשיבותה של הזכות לחופש הביטוי באה לידי ביטוי כאשר גדעון לוי מפרסם את כתבותיו המעצבנות. והרי, בשביל לדבר בשבחי המדינה אף אדם לא צריך זכויות אדם. כפי שטען המרצה (הלא-נחמד) שלי לתורת המשפט, לא צריך חופש ביטוי בסוריה כדי להפגין ברחובות דמשק בעד הנשיא אסד.
-
=
-
לזכויות (כפי שהחנונים המשפטיים שביניכם אמורים לדעת) יש להתייחס ברצינות. ועל רקע זה אני נרתע מדיבור על זכויות כאשר הדבר לא מחוייב או כאשר הוא מופיע ללא מחשבה יסודית. בהקשר הזה הביטוי "זכויות בעלי חיים" הוא מאוד מוקשה בעיני. איני יודע אם לבעלי חיים יש זכויות. אני נוטה לחשוב שלא. ואני בטוח שאלו שמדברים על "זכויות בעלי חיים" לא חשבו על כך עד הסוף. ומה זה אומר בעצם אם לבעלי חיים יש זכויות? זה אומר שאסור לאכול אותן? זה אומר שישנה על כל אדם חובה מוסרית להאכיל חתולי רחוב? זה אומר שחייבים להאכיל את חתולי הרחוב רק באוכל צמחוני? זה אומר שצריך להגן על ציפורי השיר מפני חתולי הרחוב שמאיימים עליהן? וכיצד נוכל להקל על חייהם של הג'וקים?
-
=
-
בכל אופן, הגעתי, בעוונותיי, למצב בחיים בו אני משתמש בארוחותיי במלח אטלנטי גבישי שאני גורס במטחנה ידנית. מספר שעות לפני המצעד רכשתי מלח שכזה. גם רכשתי לחמניות לשבת, ספרים לכל המשפחה, ותרופות להוריי המתפוררים. כל אלה, יחד עם בקבוק מים, מטריה ובגדים חמים שנועדו להתמודד עם הסערה שהתעכבה, מילאו את תיקי להתפקע. בגבורה רבה צעדתי עם תיקי הכבד מנשוא ברחובות תל-אביב, תחת השמש הקופחת, ובליווי ריח לא נעים מצד גורמים כאלה ואחרים במצעד שכנראה נשללה מהם הזכות החוקתית למקלחת.
-
=
-
בטרם המצעד יצא לדרך שוחחתי עם חבר, כאשר לפתע הופיעה מכרה שלו, שכמאמר וינסנט וגה ב"ספרות זולה", She was the one with all the shit in her face. השניים שוחחו על רמת הנוכחות נציגי תנועת "אנונימוס" בהפגנה. החלטתי להתערב בשיחה. למה? כי אני פוץ.

יפתח: מה הקשר לבעלי חיים? זה מצעד של זכויות אדם
-
בחורה: זה מצעד של זכויות אדם וזכויות בעלי חיים
-
יפתח: לא, קוראים לזה "מצעד זכויות האדם"
-
בחורה: ובגלל זה המצעד הזה גרוע. זאת הבעיה עם המדינה הזאת: הפאשיזם.

תגובה 1: