יום שבת, 17 באוקטובר 2009

אנה (לא) תובילנו הזיקפה הלאומית?

מעשה בעורך דין (שמו שמור בכל המאגרים המשפטיים הזמינים לציבור) אשר ייצג גבר בתביעת גירושין נגד אשתו. בכתב התביעה שהגיש עורך הדין נאמרו בין היתר הדברים הבאים:

"הנתבעת מקניטה את התובע בסיפורי בגידותיה ומספרת לתובע שמה שהיא עושה עם מאהביה מבחינה מינית לעולם לא תעשה עם בעלה, כך למשל דברים צורמים וחיי מין שלא כדרך הטבע לפי תיאוריה (של האשה) כדלקמן:

'עם כל גבר שאני שוכבת, אני מוצצת לו את הזין ומקיימת עימם יחסי מין בכל פינה ומאחורה'.

במאמר מוסגר יצויין כי הנתבעת ממוצא תורכי".

=

דש
בעקבות דברים אלה הוגשה נגד עורך הדין קובלנה משמעתית למוסדות המוסמכים בלשכת עורכי הדין בטענה כי היה בציון הדברים האמורים משום "התנהגות שלא לפי כבוד המקצוע" וכן "מעשה אשר אינו הולם את מקצוע עריכת הדין". הדיון בקובלנה הגיע עד לבית המשפט העליון.

גד
עורך הדין טען להגנתו כי המידע האמור, בדבר מוצאה של האשה, נמסר לו על ידי הגבר, וכי הוא בסך הכל הביא דברים בשם אומרם. טענה זו מצד עורך הדין נדחתה, שכן אף אם לקוחותיו עושים שימוש בלשון בוטה, על עורך דין לנסח כתבי טענותיו בלשון נקייה, ובצורה מנומסת ומאופקת.

דש
בית המשפט העליון אישר את הרשעת עורך הדין. ניתן היה לומר כי די בציון העובדה שהאשה הודתה שקיימה יחסי מין עם גברים אחרים כדי להקים את עילת הגירושין. ואולם בית המשפט העליון קבע, מפי השופט תיאודור אור, כי העובדה שהאשה עשתה זאת "שלא כדרך הטבע" היא עובדה רלבנטית גם כן לטיעוני הגבר. על רקע קביעה זו מסביר השופט:

"תוספת זו (בעניין מוצא האשה) של המערער (עורך הדין), לאחר שמובא ציטוט מפי האישה שעל פיו כאילו שכבה עם גברים שלא כדרך הטבע, באה לומר שהיותה של האישה ממוצא טורקי יש בה לאמת או לחזק את נכונות המצוטט מפיה; כאילו הנחה היא שבשל היותה ממוצא טורקי יש לקבל באמון את הציטוט מפיה. יש באמירה זו הטלת כתם על חלק גדול בציבור רק בשל ארץ מוצאו, בלי שיש הצדקה או יסוד להכתמה כזו. אמירה זו אינה ראויה ואינה יאה לעורך דין. התבטאות כזו יש בה, ללא ספק, פגיעה בקבוצה גדולה מן הציבור, אשר אינה יאה לא לכבודו של עורך דין ולא לכבוד מקצועו" (על"ע 6039/93).

=

גד
נזכרתי בפסק הדין המכונן הזה כאשר נתקלתי בידיעה על אודות ההחלטה של רשת בתי הקפה "אילן'ס", בעקבות המתיחות השוררת בזמן האחרון בין ישראל לתורכיה, להימנע מלהציע ללקוחותיה את מה שקרוי "קפה תורכי". אחרי הקפה התורכי התחלתי לחשוב על מנהגים ופרקטיקות נוספים המאפיינים את התורכים, שמן הראוי שישראלים פטריוטיים יימנעו מהם.

גד
=

דש
אז בנוסף לפרקטיקות שאינן עולות בקנה אחד עם דרך הטבע, אציע להימנע מאכילת בורקס תורכי, ומבישולו של סלט תורכי. המהדרין יתבקשו להימנע מאכילת תרנגול הודו באשר הוא מכונה באנגלית "Turkey". לשחקני השש-בש אציע להימנע מניצחון המכונה "מרס תורכי". לשופטים אציע להתעלם מהוראות הדין התורכי שעדיין נותרו בתוקף. לכוחות הצבא אציע להימנע מהכרזה על נוהל "פרש תורכי" גם אם ישנן ידיעות ברורות בעניין. ופנייה חשובה לכל האנשים שלא מסוגלים לבצע יותר מפעולה אחת ברגע נתון – אתם פשוט לא יכולים להרשות לעצמכם, בימים טרופים אלה, להרוג תורכי ולנוח.

2 תגובות:

  1. ומה לגבי נגינת המרש התורכי?
    כל היום ניסיתי לחשוב על משהו שלא חשבת. זה כל מה שיצא לי. כמה עלוב.

    השבמחק
  2. אגב התורכים בכלל לא שותים קפה תורכי, התורכים שותים תה ורובם בכלל לא יודעים מה זה "קפה תורכי"
    המושג " קפה תורכי" הומצא בטעות באיזור אחר באירופה ופשוט נתקע מאז ועד היום
    אם הבנתי נכון והסיבה ש"אילן'ס" לא מגישים קפה תורכי היא כמחאה נגד התורכים והמתח שיש איתם מול ישראל כיום, אז לפי האמור לעיל זה קצת מגוחך..

    השבמחק